fredag den 28. november 2014

Don't Look Now and Other Stories af Daphne du Maurier




I øjeblikket befinder min elskede søster sig i Kina, og under en skrattende skype-samtale nævnte hun, at hun havde bestilt en bog hjem til mig, som hun, efter at have læst, mente at jeg også burde læse. Efter et par dages spænding lå der ganske rigtigt en pakke i postkassen, og selvom der stod Saxo på, føltes det som en meget eksotisk pakke, der kom langvejs fra - tanken bag, gjorde hvertfald. Pakkens indhold var novellesamlingen Don't Look Now and Other Stories af Daphne du Maurier, en forfatter som jeg personligt endnu ikke havde stiftet bekendtskab med, men som jeg kun havde hørt godt om. I løbet af de næste to dage læste jeg de fem fortællinger, som alle, på hver sin måde, startede små oprør i mit sind.


"Don't Look Now" fortæller historien om et par der, efter at have mistet deres datter, er rejst til Venedig i et forsøg på at hele sårene efter deres tab. En aften møder de et mærkværdigt ældre tvillingepar på en restaurant, der påstår, at de kan se parrets døde datter sidde mellem dem. Dette afføder både spirende håb og kølig skepticisme hos det unge par, og skaber en række scenarier, hvor de tvinges til enten at se deres datters død i øjnene eller begynde at tro på, at der er mere i denne verden, end hvad øjet kan se. Magien og realismen gør fortællingen mystisk og fascinerende, og man  er konstant er i vildrede om, hvad man skal tro på. Dialogen og karakterne er veludførte og fængende, og historien har en god klassisk spændingsopbygning, der kulminerer med ængstende forfærdelse. 

I den tredje novelle, "A Border-Line Case", rejser den unge skuespillerinde Shelagh til Irland efter sin fars død, for at besøge faderens gamle ven og forlover, Nick. Da hun kommer frem, erfarer hun, at Nick bor på en mindre ø i en flod, og hun må erkende, at han enten er blevet sindssyg eller dybt korrupt. Efterhånden som Shelagh opdager flere og flere ting om Nick, bliver hun samtidig tvunget til at konfrontere sin fars fortid, hvilket fører hende til  en urovækkende erkendelse. 

I den sidste novelle, "The Breakthrough", bliver en ung ingeniør sendt langt ud på landet til et forskningscenter, der ligger midt i ingenting. Forskningscenteret har kun en meget lille gruppe forskere, og alle er de underligt fokuserede på en maskine kaldet Charon, som på forunderlig vis formår at hidkalde dyr og børn på lang afstand via en form for telepatisk kommunikation. Da det går op for hovedpersonen, hvad formålet med Charon egentlig er, bliver han viklet ind i et kritisk dilemma, hvor både etik og moral må ignoreres. Temaet i "The Breakthrough" gør, at novellen næsten skriver sig ind under science fiction-genren. Værket udforsker betydningen af livet, og eksperimenterer med dette uden for menneskekroppen, hvor livet for alvor er skrøbeligt.

Som med alle samlinger, vil der altid være nogle, man holder mere af en andre, og "Don't look now", "A Border-Line Case" og "The Breakthrough" var uden tvivl mine favoritter. Den rystende gotik og den sproglige ekspertise går hånd i hånd og skaber sammen tre nervepirrende fortællinger, der stadig sidder dybt forankret i mig.  

"Not After Midnight", samlingens anden novelle er præcis ligeså urovækkende og intens som de tre andre, men dens plot og karakterer manglede uddybelse og forklaring. Engelsklæreren, der er taget til solskinsøen Kreta, for at finde inspiration til sine malerier, støder på et meget ubehageligt amerikansk par, som han både forarges og tiltrækkes af. Både motiver, karakterer og en efterladt besked fra en afdød turist mangler en uddybende forklaring, og denne uvidenhed og mystik, som nogle måske vil finde fængslende, virkede omvendt for mig og fik mig til at miste interessen. Dog skal det nævnes, at fortællingens sidste ord danner et grufuldt smukt billede, jeg sent vil glemme. 

Stemningen i "The Way of The Cross" gik mig fuldstændig forbi. En gruppe meget forskellige mennesker er taget på en pilgrimsfærd til Jerusalem, hvor en generel utilfredshed, en skelsættende klasse- og aldersforskel samt dybt forskellige intentioner skaber en række problematikker. Fortællingens karakterer bærer historien fremfor plottet og den gotiske atmosfære er ikke at finde, hvilket adskiller den fra de fire andre fortællinger. Jeg forventede hele tiden et twist eller et mørkt indspark, som dog aldrig indtraf, og som derfor fik fortællingen til at virke svag og kedsommelig. 

Daphne du Mauriers historier er i denne samling, med undtagelse af en enkelt, enormt fængslende. De er alle båret af det gennemførte og smukke sprog i kombination med en ængstende gotisk uro. Fortællingerne er tankevækkende, og de er bestemt ikke lige til at glemme igen. Stemningen og atmosfæren er tung og ladet med uro, og i takt med at den langsomt kryber ind i sindet, opsluger og overrasker den sin læser. 

"Don't Look Now and Other Stories" er til dig, der holder af urovækkende fortællinger. Til dig der er åben overfor tanken om, at livet er større, end det vi kan se med det blotte øje. Den er til dig der kan lide berusende, mørke stemninger og overraskende udviklinger. Til dig der har en kærlighed til de gotiske spøgelseshistorier af Henry James eller Elizabeth Gaskell. 




2 kommentarer:

  1. Jeg læste Rebecca for ikke ret lang tid siden, og elskede den. Jeg skal helt klart også have læst den her samling, efter din fine anmeldelse af den. Den lyder helt fantastisk!

    SvarSlet
  2. Det kan være, jeg skal have fat i denne bog på et tidspunkt. Elskede 'Rebecca', som hun også har skrevet :)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet