fredag den 11. april 2014

Mrs. Dalloway af Virginia Woolf

Virginia Woolf, Mrs. Dalloway. Collins Classics, 1925
Henover en enkelt dag følger man to menneskers skæbne i efterkrigstidens London. Den højtagtede og respekterede Clarissa Dalloway skal holde et selskab om aftenen og under hendes omstændige forberedelser, får man et glimt af hendes indre; af ensomhed og en dyb utilfredshed med sit liv. Sideløbende flettes den ulykkelige fortælling om Septimus Warren Smith, en krigsveteran der har svært ved at håndtere livet efter krigen, sammen med Clarissas. Mens Big Ben i baggrunden af romanen slår timernes gang, gør Clarissa alt for at opretholde et perfekt ydre, og den unge kone til Septimus græder bitre tårer over hendes ulykke ved at være gift med en mand, som taler til sin afdøde vens spøgelse og ikke ænser virkeligheden omkring ham. Både Clarissa og Septimus er fortabte i den virkelighed, de af tilfældige årsager er endt i, og begge søger de kærligheden og meningen med livet. De håndterer denne længsel på forskellig vis; Clarissa holder selskaber, for "Mrs. Dalloway is always giving parties to cover the silence", mens Septimus fatalt går sin sorg i møde.

"He thought her beautiful, believed her impeccably wise; dreamed of her, wrote poems to her, which, ignoring the subject, she corrected in red ink."

Virginia Woolf skriver i et fabelagtigt sprog. Langsomt og i en flydende bevægelse svæver vi ind og ud mellem forskellige karakterer og springer mellem bevidstheder, tanker og tale. Et øjeblik ser man tydeligt Septimus' spøgelser for sig, og i det næste betragter man ham i stedet udefra fra et helt andet perspektiv, som er han en ukendt mand. Bevidsthedsstrømmen tegner glimtvist et billede af Septimus, hans indre konflikt og omgivelsernes hårdhed og mangel på forståelse.

"But he could not taste, he could not feel. In the teashop among the tables and the chattering waiters the appalling fear came over him - he could not feel. He could reason; he could read, Dante for example, quite easily... he could add up his bill; his bran was perfect; it must be the fault of the world then - that he could not feel."

Mrs. Dalloway er en fantastisk roman! Malende sproglige billeder portrætterer dybe og livagtige karakterer, åbner op for deres historier; en ulykkelig forelskelse, et forkert ægteskab, en verden af synd, et liv i krig og den konstante tvivl. I Londons livlige byliv, folder skæbner sig ud, knytter sig sammen og hvirvler fra hinanden igen i en uendelighed. Mrs. Dalloway er en uforglemmelig, rørende og smuk roman.

"It might be possible that the world itself is without meaning."