tirsdag den 3. december 2013

Den som blinker er bange for døden af Knud Romer

Den som blinker er bange for døden er en roman af den danske forfatter Knud Romer. Romanen er til dels selvbiografisk og åbner et vindue til et Danmark, man som dansker helst ikke vil stå ved. En ubehagelig følelse følger én igennem hele romanen, der handler om Knuds opvækst i Nykøbing Falster i 60'erne og hvordan et liv med en tysk mor så ud. Historien er bygget op af mindre delhistorier om forældrenes familie. Fantastiske og grusomme fortællinger om slagtningen under 2. verdenskrig, historien om den bedste gullasch i verdenen, den altædende egoisme og eventyrlige udflugter i parker. Fortidens historier flettes smukt ind i Knuds barndomsfortællinger om mobning, tyske traditioner og et samfund der ikke kan rumme tyskere og på modbydelig vis forsøger at udelukke og udslette hele Knuds familie ved en behandling der ikke er dyr værdig.

"Nykøbing Falster er en by, som er så lille, at den begynder med at holde op. Hvis du er inde, kan du ikke komme ud - og hvis du er udenfor, kan du ikke komme ind. Du går lige igennem, og det eneste spor, som byen efterlader, sidder i tøjet og lugter af gødning om sommeren og sukkerroer om vinteren. Her blev jeg født i 1960, og det var det tætteste, jeg kunne komme på ikke at findes." (s. 112)

Sproget varierer og til tider skinner barndommelighedens nysgerrighed tydeligt igennem. Man kan ikke undgå at få ondt af den lille Knud, som lever socialt isoleret og i en familie, hvor moderens mest udprægede kendetegn er cerutten og vodkaen, mens faderen iskoldt navigerer igennem et liv hvor forsikringer og sikkerhed overtager alt omkring ham.

Da jeg indledte med at sige, at romanen til dels er selvbiografisk, er det fordi der på trods af de dokumenterede fakta der beskrives i bogen, stadig er elementer af fiktion til stede. Forsiden genrebetegner også værket "roman" og lægger op til, at det altså ikke nødvendigvis er sandt alt sammen. Specielt i den sidste del af romanen opstår umulige situationer, hvor Knud pludselig bliver i stand til at hævne sig på klassekammeraternes mobning. I inddragelsen af fiktion bliver hele romanen pludselig til et stort spørgsmål - hvad er sandt og hvad er falsk? Skellet mellem fiktion og non-fiktion skaber en spændende friktion, der fangede mig som læser.

Den som blinker er bange for døden er en interessant og fangende roman. Den sætter et ubehageligt fokus på fjendskheden i 60'ernes Danmark, et fokus som i høj grad stadig er relevant. Desuden skaber Knud Romer et livagtigt univers, som man ikke kan undgå at blive draget af. Til den århusianske litteraturfestival, Vild Med Ord, var jeg en del af publikum, da Knud Romer diskuterede både romanen og en film der er udkommet i forbindelse med hans fars død. Jeg var forundret over denne historiefortællende mand, som næsten ikke lod intervieweren indskyde et ord. I sin fortællende væren spejler han næsten sin roman, hvilket kun gør den endnu mere spændende.