torsdag den 21. november 2013

The Black Dahlia af James Ellroy

The Black Dahlia er en fortælling basereret på det virkelige brutale mord på Elizabeth Short i Los Angeles i 1947. Mordet blev aldrig opklaret og har siden været inspiration til både bøger og film, mest kendt er James Ellroys The Black Dahlia, hvorudfra filmen ved samme navn er skabt.

D. 15. Januar 1947 bliver liget af Elizabeth Short fundet.

Det var en nøgen, lemlæstet kvindekrop, der var skåret tværs over ved taljen. Den nederste del af liget lå i ukrudtet et par meter fra gaden, med vidt skrævende ben. Der var skåret en stor trekant ud af venstre lår, og der var et langt, bredt snitsår fra det sted, hvor liget var blevet parteret, ned til kanten af skamhårene. Huden var trukket tilbage på begge sider af såret; der var ingen indvolde idenfor. Den øverste del af liget var endnu mere mishandlet: brysterne var overstrået med cigaretbrændemærker, højre bryst var skåret næsten helt af og sad kun fast til torsoen i hudresterne; rystvorten var skåret af venstre bryst. Sårene var dybe, helt ind til knoglerne, men pigens ansigt var det værste. Det var ét stort rødviolet sår, næsen var slået dybt ind i kraniet, munden var skåret op fra øre til øre i et bredt smil, næsten som en hånligt grinende kommentar til den brutalitet, liget i øvrigt havde været udsat for. Jeg vidste, at jeg ville tage det smil med mig i graven"

Romanens fortæller er politibetjenten og tidligere bokser, Dwight Bleichert, som sammen med sin partner, Lee Blanchard sættes på sagen. Sammen rodes de ud i et virvar af uløselige gåder, korruption og dybt psykologiske udfordringer. Den første halvdel af romanen betragter Bleichert med frygt, hvordan Blanchard langsomt opsluges og forsvinder ind i gåden om Elizabeth Shorts mord. Han forsøger desperat at komme så langt væk fra sagen, som overhovedet muligt, men uden held. Blanchard forsvinder efter et dramatisk raserianfald og i anden halvdel af romanen følger man Bleicherts forsøg på at opklare både mysteriet om den forsvundne partner og mordet på Elisabeth Short, en efterforskning der resulterer i skræmmende svar, der kobler de to hændelser sammen.

I efterforskningen, der efterhånden bliver et personligt anliggende for Bleichert og oftest foregår uden politiinstitutionens viden, drives Bleichert længere og længere ud i vanviddet. Elizabeth Short bliver mere og mere virkelig for ham og hun bliver hovedrollen i hans seksuelle fantasier og drømme. Bleichert opfatter dem efterhånden som smeltet sammen og man er konstant på nippet til at tro, at han for alvor er ved at blive sindssyg.

Der går to år. Politiet har stort set givet op, men Bleichert kan stadig ikke give slip på sagen. Da han pludselig finder et spor åbner der sig nye kilder og de sidste halvtreds sider er rent tætpakket spænding! Jeg bladrede mig som en gal igennem de sidste sider og blev bestemt ikke skuffet!

Romanen er ekstrem kompleks. Ingen er i virkeligheden den de giver sig ud for at være, og politiet, som man ellers kunne forestille sig ville være professionelle, er i virkeligheden nogle af de mest modbydelige, ondskabsfulde og groteske karakterer. Korruptionen og den ekstreme egoisme indenfor politiet er en konstant forhindring for Bleichert og man væmmes ligeså meget ved dem som af mordereren. Bizarre familierelationer, dystre fortider, kriminelle og voldelige politimænd, forræderiske prostituerede, liderlige og perverse mænd, pengegriske forførere og jalousidrevne mennesker udgør persongalleriet. I et konstant mørke, bliver man skubbet igennem en fortælling, hvor virkelighed og fiktion mødes i et skræmmende samspil og hvor en udvej bliver mindre og mindre sandsynlig.

James Ellroys roman trækker læseren med ind i den nedadgående spiral og udvisker grænserne mellem rigtigt og forkert. Den er ekstremt fangende, uhyggelig fascinerende og umulig at få ud af hovedet igen. Fantastisk!